سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیچربش سمت تقاضای "بورس" بر عرضه‌ها

چربش سمت تقاضای “بورس” بر عرضه‌ها

به نظر می‌رسد از اینجا به بعد صنایع فلزی، سنگ‌آهنی و … در کانون توجهات بازار قرار بگیرند.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، شاخص بورس بعد از یک دوره رشد بی وقفه، امروز منفی بود و افت تقریبا ۳۲ هزار واحدی داشت؛ اما فشار تقاضا بسیاری از صف های فروش را بلعید و در نهایت شاخص کل بورس امروز با افت ۱۲۳۴۷ واحدی به کار خود پایان داد‌. نکته عجیب در منفی های امروز، صف های خرید پر حجم در بعضی نمادهای بازار بود.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار و دلایل منفی شدن امروز این بازار بیان کرد: در یک هفته گذشته، حاشیه‌های زیادی برای بازار سرمایه ایجاد شد. عده‌ای تورم اقتصاد کشور را ناشی از رشد بازار سرمایه می‌دانستند و عده‌ای، به فاصله تولید ناخالص ملی با ارزش بازار سرمایه انتقاد کردند و … خلاصه اظهار نظر‌های مختلفی در مورد غیر منطقی بودن رشد بازار سرمایه، صورت گرفت. طبیعتا گروهی از فعالان بازار سرمایه بالاخص تازه وارد‌ها تحت تاثیر این اظهار نظرات قرار می‌گیرند و همین رفتار‌های هیجانی در بازار، روز چهارشنبه عرضه‌ها را افزایش داد.

وی افزود: با توجه به حجم عرضه‌های روز چهارشنبه، منفی‌های امروز هم منطقی بود. ولی منفی‌های امروز طبق روال این چند وقت، یک نیمه بیشتر طول نکشید و از نیمه‌های تایم معاملات، شاهد رشد تقاضا در بسیاری از نماد‌های بازار و حتی تشکیل صف خرید در بعضی نماد‌ها بودیم. ولی از آنجا که قیمت‌های پایانی در بسیاری از نماد‌های بازار منفی بود، شاخص بورس امروز با رنگ سرخ به کار خود پایان داد. نکته حائز اهمیت این است که کماکان سمت تقاضا، قوی است و این نشان می‌دهد بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد دارد و احتمالا در روز‌های آینده شاهد بازار سبزتری خواهیم بود.

ساسانی در رابطه با تاثیر توقف احتمالی عرضه صندوق ETF دارا دوم و سوم اظهار کرد: یکی از دلایل حمایت از بازار سرمایه، عرضه‌های سهام دولت در قالب ETF‌ها بود؛ ولی عرضه ETF‌ها تنها دلیل حمایت از بازار سرمایه و پویایی این بازار نیست. عوامل دیگری هم بازار سرمایه را برای بسیاری از مردم جذاب کرده که عرضه‌های اولیه، یکی از این عوامل است؛ بنابراین تقویت روند عرضه‌های اولیه، استقبال مردم از بازار سرمایه را هم تشدید خواهد کرد و دولت وعده افزایش عرضه‌های اولیه را داده است. ضمن اینکه فقط یکی از راهکار‌های تامین بودجه دولت، واگذاری ETF‌ها بود؛ حتی اگر عرضه سهام دولت در قالب این صندوق‌ها متوقف شود (که البته معتقدم توقف عرضه‌ها بعید است)، باز هم باید از پویایی این بازار حمایت شود تا اهداف دولت محقق شود و بنابراین کماکان شاهد جذابیت بازار سرمایه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه در مقایسه بازدهی بازار سرمایه با سایر بازار‌ها گفت: در مقطع فعلی همچنان بازار سرمایه از بازار‌های ارز و طلا و مسکن، جذاب‌تر است و به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری، این بازار مناسب‌ترین بازار برای سرمایه گذاری خواهد بود.

ساسانی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: گروه پالایشی، بانکی و خودرویی از قبل مورد توجه بازار بوده است. به نظر می‌رسد از اینجا به بعد صنایع فلزی، سنگ آهنی و سیمانی، در کانون توجهات بازار قرار بگیرند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید