پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیترین‌های بورس کالا در بهار امسال معرفی شدند

ترین‌های بورس کالا در بهار امسال معرفی شدند

تالار نقره‌ای بورس کالا در بهار امسال میزبان معامله بیش از ۸ میلیون تن انواع محصول در بازار فیزیکی بود.

به گزارش رتبه آنلاین از تسنیم، در جریان معاملات بورس کالای ایران در بهار امسال بیش از 9 میلیون و 800 هزار تن انواع کالا در تالار عرضه شد که با معامله نزدیک به 8 میلیون تن آن، ارزش 397 هزار و 572 میلیون ریال در بورس کالا به ثبت رسید.

بر این اساس در سه ماه گذشته محصولات گروه فولاد با معامله بیش از 2 میلیون و 364 هزار تن کالا به ارزشی بیش از 146 هزار و 361 میلیارد ریال صدر نشین شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات فصلی تالار نقره ای را به خود اختصاص داد. محصولات پلیمری نیز با معامله 841 هزار تنی و ارزش 91 هزار و 385 میلیارد ریالی از نظر ارزش معاملات در رده دوم ایستاد.

همچنین گروه محصولات مس با دادوستد نزدیک به 50 هزار تن کالا از 266 هزار تن کالای عرضه شده در تالار، با ثبت ارزش 35 هزار و 528 میلیارد ریال سوم شد.

گروه قیر و وکیوم باتوم نیز در این مدت به ترتیب با ارزش 35 هزار میلیارد و 31 هزار میلیارد ریال رتبه های چهارم و پنجم را از نظر بیشترین ارزش معاملات به دست آوردند.

از نظر حجم هم در سه ماه گذشته گروه قیر پس از گروه فولاد بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. به طوری که در این گروه بیش از یک میلیون و 802 هزار تن کالا معامله شد.

این گزارش می‌افزاید: دادوستد بیش از یک میلیون و 675 هزار تن وکیوم باتوم ارزشی بیش از 31 هزار میلیارد ریال را ثبت کرد تا این گروه از نظر حجمی در رتبه سوم تالار نقره ای در فصل بهار قرار گیرد. دو گروه پلیمر و شیمیایی نیز در رده چهارم و پنجم ایستادند؛ به طوری که در گروه های مذکور به ترتیب نزدیک به 841 هزار و 367 هزار تن کالا خرید و فروش شد.

ترین های تالار صنعتی و معدنی

بررسی آمار معاملات فصل بهار بورس کالا حاکی از آن است که ورق گرم فولاد با ارزش 45 هزار و 837 میلیارد ریالی و معامله بیش از 735 هزار تن کالا هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش، صدرنشین تالار صنعتی شد.

دو محصول «بلوم و بیلت فولادی» و «مس کاتدی» نیز از نظر ارزش معاملات رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. به طوری که به ترتیب 689 هزار تن بلوم و بیلت فولادی به ارزش 35 هزار میلیارد ریال و بیش از 45 هزار تن مس کاتدی به ارزش 34 هزار میلیارد ریال خرید و فروش شد.

از نظر حجم معاملات نیز دو محصول بلوم و بیلت فولادی و ورق سرد پس از محصول ورق گرم بیشترین حجم را در اختیار داشتند. به طوری که حدود 689 هزار و 257 هزار تن از این دو محصول طی سه ماهه اول سال جاری معامله شد.

شرکت های برتر

براساس آمارهای ثبت شده در سه ماهه نخست سال جاری فولاد مبارکه توانست با فروش بیش از یک میلیون و 38 هزار تن انواع محصول و ثبت ارزش 73 هزار میلیارد ریالی بر سایر رقبای خود در تالار محصولات صنعتی پیشی بگیرد.

ملی صنایع مس ایران نیز ارزش 39 هزار میلیاردی را برای فروش نزدیک به 50 هزار تن انواع کالا در حالی برای خود ثبت کرد که رتبه دوم را در بیشترین ارزش معاملات از آن خود کرد. ذوب آهن اصفهان نیز از این نظر سوم شد و ارزش نزدیک به 15 هزار میلیارد ریالی برای فروش حدود 243.5 تن کالا را رقم زد.

از نظر حجم نیز پس از فولاد مبارکه اصفهان دو مجتمع فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان بیشترین حجم معاملات این تالار را داشتند. در بخش معدنی ها نیز، 110 هزار و 600 تن خاک روی به ارزش بیش از 1822 میلیارد ریال توسط مجتمع سرب و روی انگوران معامله شد.

رو سفیدی قیر در فصل بهار

در بهار 1399 در تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی زیر گروه قیر رده نخست را از نظر بیشترین ارزش معاملات در میان سایر گروه های قابل معامله در این بازار کسب کرد؛ به طوری که ارزش معامله بیش از یک میلیون و 747 هزار تن کالا به 34 هزار میلیارد ریال بالغ شد.

ارزش معاملات وکیوم باتوم نیز به رقمی بیش از 31 هزار میلیارد ریال رسید و معامله گران بیش از یک میلیون و 675 هزار تن انواع کالا را در این گروه خریداری کردند.

پلی وینیل کلراید نیز به عنوان گروه سوم معرفی شد و دادوستد نزدیک به 122 هزار تن از از این محصول ارزش 31 هزار میلیارد ریالی را در پی داشت.

از نظر حجم نیز به ترتیب زیر گروه محصولات قیر و وکیوم باتوم رتبه های اول و دوم را به دست آوردند و محصول گوگرد با معامله نزدیک به 350 هزار تنی سوم شد.

فصل طلایی نفت جی با ثبت ارزش 16 هزار میلیاردی

و اما تفکیک آمار معاملات براساس تولیدکننده محصولات تالار مذکور حاکی از آن است که نفت جی بیشترین ارزش معاملات فصلی را در سال 1399 رقم زد و بیش از 830 هزار تن از تولیداتش را به ارزشی نزدیک به 16 هزار میلیارد ریال فروخت.

دو مجتمع پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی تندگویان نیز به ترتیب رتبه دوم و سوم را به دست آوردند. به طوری که ارزش معاملات در پالایش نفت بندرعباس از رقم 14 هزار میلیارد ریال فراتر رفت و ارزش معاملات پتروشیمی تندگویان نیز به 12 هزار میلیارد ریال نزدیک شد.

 به لحاظ حجمی نیز دو مجتمع پالایش نفت جی و پالایش نفت بندرعباس در دو جایگاه اول و دوم ایستادند و پالایش نفت اصفهان نیز با فروش حدود 643 هزار تن کالا توانست به رتبه سوم دست یابد.

طلای سرخ زینت بخش تالار کشاورزی

در تالار محصولات کشاورزی نیز زعفران رشته ای درجه یک (پوشال معمولی) به ارزش 66 میلیارد ریال دادوستد شد.

6 محصول مهمان تالار فرعی

در بهار 99 تالار فرعی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه و معامله 6 محصول رب گوجه فرنگی، کنسانتره فسفات، ضایعات فلزی، روغن های روغن کارکرده لوکوموتیو و پی دی ای تار و بشکه خالی بود که ارزش این معاملات در مجموع به رقم 573 میلیارد ریال بالغ شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید