پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیما را بیشتر درک کنید

ما را بیشتر درک کنید

صادرات

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با اشاره به کاهش صادرات کالاهای ایرانی به دلیل قوانین سخت‌گیرانه بانک مرکزی، گفت: ما را بیشتر درک کنید.

به گزارش رتبه آنلاین، حمید علوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرایط به گونه‌ای است که صادرکنندگان نمی‌توانند ارز را به صورت مستقیم از برخی کشورها منتقل کنند و از طرفی قوانین سختگیرانه بانک مرکزی هم به گونه‌ای است که صادرکننده تحت فشار قرار می‌گیرد و در نتیجه تصمیم می‌گیرد که قید صادرات را بزند.
وی ادامه داد: با توجه به قوانین فعلی ، صادرکننده باید “رفع تعهد ارزی”کند و از آنجا که به دلیل شرایط فعلی قادر به این مهم نیست باید ارز مورد نیاز خود را برای رفع تعهد ارزی از بازار آزاد بخرد بنابراین صادرکننده در این شرایط قادر نیست که رفع تعد ارزی کند از همین رو تصمیم می‌گیرد که با صادرات خود را به دردسر نیاندازد و در نتیجه صادرات کالاها چه در سطح کشور و چه در استان به شدت کاهش می‌یابد.

این صادرکننده در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا صادرکنندگان استان هم با چنین دشواری‌هایی روبرو هستند خاطرنشان کرد: بله اکثر صادرکنندگان و واحدهای تولیدی استان که کالاهای صادراتی دارند با همین مشکل مواجه هستند و خطر کاهش صادرات متوجه صادرکنندگان استان سمنان است.

علوی با گلایه از پیچیدگی‌های موجود در نظام بانکی تصریح کرد: متاسفانه این پیچیدگی‌ها صادرکنندگان و واحدهای تولیدی را به شدت درگیر کرده و از همین این قوانین بر روند صادرات در استان و کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به معافیت صادرکنندگان زیر یک میلیون دلار از قانون رفع تعهد ارزی در کشور گفت: در کشورهای اروپایی و توسعه یافته واحدهای زیر دو میلیون دلار از چنین معافیتی برخوردارند و این یک استاندارد جهانی است. با این همه متاسفانه به همین قانون معافیت زیر یک میلیون دلار هم توجه نمی‌شود و بانک‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط با سختگیری‌هایی کار را بر صادرکنندگان ایرانی سخت‌تر می‌کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان یادآوری کرد: اگر این روند ادامه بیابد ممکن است که صادرات ما تا 80درصد کاهش بیابد.

این فعال اقتصادی با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه امریکا گفت: متاسفانه در این شرایط دشوار به جای ایجاد تسهیل بیشتر برخی بانک‌ها و دستگاه‌ها با صدور دستورالعمل‌های پیچیده، عرصه را بر ما صادرکنندگان و تولیدکنندگان تنگ‌تر می‌کنند.

این صادرکننده سمنانی با بیان اینکه همین قوانین سبب شده که صادرات ما به هند به شدت کاهش بیابد اضافه کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها انتقال ارز با دشواری های زیادی روبرو است و از طرفی بانک‌ها نیز بر دشواری ها و پیچیدگی‌های این فرایند می‌افزایند در نتیجه میزان صادرات کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر گفته می‌شود که 50 درصد ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما 30درصد به سنا و 20 درصد را هم می‌توان کالا وارد کنیم اظهار کرد: انتظار ما صادرکنندگان این است که در این شرایط ما را بیشتر درک کنند و بپذیرند که ما در شرایط عادی صادرات و واردات را انجام نمی‌دهیم.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید