شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلی۸ معدن بزرگ دنیا را بشناسید

۸ معدن بزرگ دنیا را بشناسید

۸ معدن بزرگ دنیا را بشناسید
در این گزارش به ۸ معدن بزرگ دنیا در زمینه طلا، آهن، مس و الماس نگاهی انداخته‌ایم.

به گزارش رتبه آنلاین، معادن یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی صنعتی و مدرن انسان‌ها است و چهار معدن طلا، آهن، مس و الماس از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین منابع معدنی در زندگی بشریت است. ما در گسترش نیوز قصد داریم به ۸ معدن بزرگ دنیا در همین زمینه نگاهی بیندازیم.

 دو معدن بزرگ مس در دنیا

 اسکوندیدا، شیلی

شیلی

معدن مس اسکوندیدا در صحرای آتاکاما در شمال کشور شیلی درحال‌حاضر از نظر میزان ذخیره مس، بزرگ‌ترین و نخستین معدن مس دنیا به حساب می‌آید. اواخر سال ۲۰۱۲ تخمین زده شد که این معدن بیش از ۳۲ میلیون تن مس خالص قابل استحصال در خود ذخیره کرده است.

همچنین از نظر میزان مس استخراج شده نیز معدن اسکوندیدای شیلی در پایان سال تجاری ۲۰۱۳ بالاترین میزان را به خود اختصاص داد. در این سال از بزرگ‌ترین معدن دنیا حدود ۱/۱ میلیون تن مس استخراج شد که معادل ۵ درصد کل مس تولیدشده جهان در این سال است.

شرکت BHP-Billiton به‌ عنوان یک شرکت هلدینگ بزرگ، با در اختیار داشتن ۵۷/۵ درصد از کل سهام، بیشترین سهم را از سود استخراج معدن اسکوندیدا دارد. سایر هلدینگ‌ها مانند ریو تیتو با ۳۰درصد، یک شرکت کنسرسیومی ژاپنی متعلق به میتسوبیشی با ۱۰درصد و سایر شرکت‌های شیلیایی و بین‌المللی با مجموع۲/۵ درصد، سایر سهامداران این معدن بزرگ به حساب می‌آیند.

این معدن از سال ۱۹۹۰ در حال بهره‌برداری است و درحال‌حاضر یکی از ۱۰ معدن بزرگ روباز دنیا نیز به حساب می‌آید. تخمین زده می‌شود که معدن عظیم اسکوندیدا تا ۵۴ سال دیگر نیز قابل استفاده و استخراج مس باشد.

کنسانتره‌ مس که از سنگ معدنی سولفید ساخته شده است پس از مرحله شناورسازی استحصال می‌شود. همچنین در این معدن کاتدهای مس از اکسید و سولفیدهای خالص شده سنگ معدن مس به‌دست می‌آید. بیش از ۸۲ درصد مس موجود در معدن اسکوندیدا را سنگ معدن‌های سولفیده تشکیل می‌دهند.

 کانانئا، مکزیک

مکزیک

کانانئا که همچنین با نام معدن مس بوئناویستا نیز شناخته می‌شود، در منطقه سونورا در کشور مکزیک قرار دارد و از نظر میزان ذخایر، دومین معدن مس بزرگ دنیا به‌حساب می‌آید. در دسامبر سال ۲۰۱۲ تخمین زده شد که این معدن روباز بیش از ۲۶/۸۷ میلیون تن دیگر ذخیره مس دارد. تاکنون هم بیش از ۲۰۰ هزار تن مس از این معدن استخراج شده است. معدن مس کانانئا در سال ۱۸۹۹ آغاز به‌کار کرد. بنابراین معدن کانانئا یکی از قدیمی‌ترین معادن روباز دنیا و به‌خصوص امریکای شمالی به حساب می‌آید. درحال‌حاضر این معدن عظیم متعلق به شرکت مس جنوب (Southern Copper Corporation) (SCC) است که به کمک دولت مکزیک اداره می‌شود و توسط همین شرکت نیز بهره‌برداری می‌شود. در این معدن، مس از سنگ‌های آذرینی که در فلات کوردیلران قرار گرفته، استخراج می‌شود.

سنگ‌های معدنی توسط یک کنسانتره ساز که داخل سایت معدن قرار دارد، نخستین مرحله تخلیص را پشت سر می‌گذارند. این ماشین غول‌پیکر در هر روز بیش از ۷۷۰۰۰ تن سنگ معدن را آسیاب می‌کند.

کنسانتره‌های به‌دست آمده توسط راه‌آهن به کوره‌های بزرگ در لاکاریداد فرستاده می‌شوند تا ذوب شوند. به تازگی هم داخل سایت معدن بخشی برای سنگ‌شویی و تصفیه اولیه و دو سیستم استخراج حلالی و الکترووینینگ نیز اضافه شده است که در هر سال می‌توانند مجموعا ۵۵۰۰۰ تن کاتد مس در سال تولید کنند.

دو معدن بزرگ آهن دنیا

معدن کاراخاس

کارخاس

معدن کاراخاس بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن جهان در ایالت پارا در شمال برزیل واقع شده است. به طور کامل متعلق به معدن‌کار برزیلی واله (CVRD)، دارای ذخایر اثبات شده و احتمالی ۷.۲ میلیارد تن سنگ آهن است. لازم به ذکر است که میزان تولید این معدن بر قیمت آهن آلاتتأثیر مستقیم دارد:

منطقه کاراخاس دارای غنی‌ترین ذخایر و کنسانتره سنگ آهن در هر نقطه از جهان است. هنگامی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ یک هلیکوپتر فولادی امریکایی برای سوخت‌گیری مجبور به فرود در تپه‌ای در این منطقه بود، موفق به فرود نشد و با منطقه کاراخاس دارای غنی‌ترین ذخایر و کنسانتره سنگ آهن در هر نقطه از جهان است. هنگامی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ یک هلیکوپتر فولادی امریکایی برای سوخت‌گیری مجبور به فرود در تپه‌ای در این منطقه بود، موفق به فرود نشد و با تپه برخورد کرد. نجات‌یافتگان از سانحه متوجه باران براده‌های آهن شدند و به تبع آن بررسی هایی صورت گرفت که به کشف معدن آهن با خلوص بیش از ۶۶ درصد منجر شد. این معدن نه تنها ذخایر سنگ آهن غنی دارد، بلکه معدنی غنی برای سنگ معدن منگنز، مس، قلع، آلومینیوم و حتی طلا نیز به شمار می‌آید.

این معدن به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و هزینه سوخت، عملیات حمل‌ونقل بدون کامیون و سایر سیستم‌های مبتنی بر خودرو را اجرا می‌کند. شرکت فولاد امریکا در ابتدا می‌خواست که ذخایر آهن کاراجاس را به تنهایی توسعه دهد، اما دولت برزیل حاضر نبود کنترل این معدن را به یک شرکت خارجی واگذار کند. می‌توان با قطعیت گفت که برزیل درحال‌حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ آهن با تولید سالانه بیش از ۵۱۰ میلیون تن سنگ آهن است. همین موضوع برزیل را به یکی از بزرگترین تعیین‌کنندگان قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن تبدیل می‌کند.

سامارکو آلگریا برزیل

نکته قابل توجه این است که دومین معدن بزرگ سنگ آهن جهان نیز برای برزیل است. این معدن در استان میناس گرایس قرار گرفته و «سامارکو آلگریا» نام دارد که نزدیک به ۲.۹۷ میلیارد تن ذخایر ثابت شده و احتمالی سنگ آهن برای آن تخمین زده‌اند؛ البته این آمار مربوط به سال ۲۰۱۲ است.

سامارکو آلگریا بزرگ‌‌ترین معدن سنگ آهن روباز جهان است. این معدن به معادن آلگریای جنوبی و آلگریای شمالی تقسیم می‌شود. هردوی این معادن از سال ۲۰۰۰ مشغول به تولید شده‌اند. سامارکو سرمایه‌گذاری مشترکی میان بی‌اچ پی بیلیتون و واله است. ایالت میناس گرایس در جنوب شرق برزیل واقع شده است.

ذخایر ثابت شده این معدن ۱.۸۹ میلیارد تن با عیار ۴۰.۲ درصد برآورد شده و ذخایر احتمالی آن ۱.۰۸ میلیارد تن بوده است. تولید آن به ۲۱.۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ رسید و پیش‌بینی شده عمر این معدن تا سال ۲۰۵۳ ادامه داشته باشد.

دو معدن بزرگ طلا در دنیا

موریونتائو

ازبکستان

معدن طلای موریونتائو در سال ۱۹۵۸ در صحرای خشک قزل قوم ازبکستان کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۹۶۷ آغاز شد. معدن موریونتائو بزرگ‌ترین معدن روباز جهان است که بیش از ۵۸۰ متر عمق دارد پنجمین معدن عمیق جهان محسوب می‌شود. علاوه بر طلا این معدن شامل ذخایر فیروزه و آرسنیک نیز است. بسیاری از زمین شناسان معتقدند موریونتائو بزرگ‌ترین معدن طلای جهان است. گفته می‌شود حجم ذخایر طلای این معدن بین ۲۵۰۰ تا ۵۳۰۰ تن است.

کورتز

امریکا

معدن طلای کورتز در مرکز ایالت نوادا قرار دارد و حدود ۴ هزار معدنچی در آن مشغول به کار هستند. با کشف طلا در ایالت نوادا، شرکت “باریک” فعالیت گسترده خود را در ایالت شمالی امریکا آغاز کرد. این شرکت با پرداخت ۱۵۳ میلیون دلار امتیاز استخراج طلای ایالت نوادا را تا سال ۲۰۲۰ کسب کرده است. این شرکت سالانه ۳۰۰ هزار اونس طلا از معادن ایالت نوادا استخراج می‌کند.

دو معدن بزرگ الماس در دنیا

جوبلی

معدن «جوبلی»، در منطقه یاکوتیا در روسیه که شروع فعالیت آن به سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۵ خورشیدی) برمی‌گردد و حجم ذخایر اثبات شده قابل بهره‌برداری از آن بیش از ۱۵۳میلیون قیراط است، به اضافه ۵۱میلیون قیراط ذخایر احتمالی. مالک آن شرکت دولتی معادن روسیه آلروسا است.

اوداچنی

 معدن «اوداچنی» نیز مانند جوبلی در منطقه یاکوتیا در روسیه قرار دارد و دومین معدن بزرگ جهان است. ۱۵۲میلیون قیراط ذخایر قابل بهره‌برداری دارد و از سال ۲۰۱۳ میلادی (دی ۱۳۹۱) تاکنون سالانه ۱۰میلیون قیراط الماس از آن استخراج شده و تا ۳۰سال پس از آن تاریخ هم امکان بهره‌برداری دارد. اوداچنی نیز متعلق به شرکت دولتی آلروسا است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید