جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادی۱۰ ترند مهم بازار جهانی نفت برای ۲۰۲۰

۱۰ ترند مهم بازار جهانی نفت برای ۲۰۲۰

نفت جهانی

با پایان گرفتن ۲۰۱۹ که سال پررویدادی در صنعت نفت و گاز بود، تحلیلگران سرگرم پیش بینی درباره سال میلادی آینده و روند بازارهای نفت و قیمت‌ها هستند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، امسال مجموعه ای از رویدادهای قابل پیش بینی مانند تمدید پیمان همکاری نفتی اوپک و روسیه روی داد و همچنین بازار شاهد وقایع دور از انتظاری مانند حملات سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و متوقف شدن نیمی از تولید نفت این کشور معادل پنج درصد از عرضه جهانی به مدت چند هفته بود.

عوامل زیادی در عرصه جهانی وجود دارد که بازارهای نفت در سال ۲۰۲۰ مورد توجه قرار خواهند داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، دیوید بلکمون، تحلیلگر انرژی مستقل در گزارشی برای فوربس به بررسی برخی از این پیش بینی ها برای بازار انرژی آمریکا و جهان پرداخته است:

۱- تولید نفت شیل آمریکا به رشد ادامه خواهد داد

رشد شیل آمریکا آهسته شده اما همه تحلیلگران و آژانسهای انرژی همچنان انتظار دارند روند رشد تولید این بخش در سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند. نرخ رشد ممکن است به دلیل محدودیت دسترسی به اعتبار برای شرکت‌های حفاری کمتر شود اما آمریکا همچنان بزرگترین سهم را در رشد عرضه نفت خارج از اوپک در سال میلادی آینده خواهد داشت.

۲- شمار دکلهای حفاری نفت ثابت خواهد ماند

با وجود این حقیقت که شمار دکلهای حفاری نفت و گاز امسال تا ۲۰ دسامبر بیش از ۲۵۰ حلقه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است، طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا در هفته گذشته ۱۸ حلقه افزایش یافت و به ۶۸۵ حلقه رسید که دومین افزایش هفتگی متوالی و بزرگترین افزایش هفتگی از فوریه سال ۲۰۱۸ بود.

۳- ادامه روند رشد صادرات نفت و LNG آمریکا

صادرات نفت و گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا با رشد ظرفیت زیرساخت در سال ۲۰۲۰، افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اوایل دسامبر، آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۹ نفت خام و فرآورده‌های نفتی بیشتر در مقایسه با وارداتش، صادر کرد و به یک صادرکننده بزرگ تبدیل شد.

طبق پیش بینی این آژانس، صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی آمریکا در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۵۷۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با واردات ۴۹۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

۴- قیمت‌های نفت و گاز سال آینده در محدوده ثابتی خواهد ماند

رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک که در پیمان کاهش تولید اوپک پلاس مشارکت ندارد عمدتا توسط آمریکا، برزیل و نروژ هدایت می‌شود و انتظار می‌رود این روند رشد، مانع از رشد بیشتر قیمت‌های نفت شود. اما کاهش تولید اوپک پلاس و بهبود رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت، کفی برای قیمت‌های نفت ایجاد خواهد کرد.

۵- اختلالات عرضه غیرمنتظره تاثیر محدودی روی قیمت‌های نفت خواهند داشت

به دلیل رشد عرضه غیراوپک، اختلالات عرضه غیرمنتظره و موقتی احتمالا نسبت به پنج سال پیش، تاثیر کمتری روی قیمت‌های نفت خواهند گذاشت. این مسئله در حملات اواسط سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بارز شد. اگرچه قیمت‌های نفت بلافاصله پس از این حملات به بالاترین حد پنج ماه گذشته صعود کرد اما در روزهای بعد همه رشد قیمتی که پس از این واقعه داشت را از دست داد.

۶- ورشکستگی در صنعت شیل آمریکا افزایش پیدا می‌کند

شمار ورشکستگی‌ها و شرکت‌هایی که خواستار حمایت در برابر طلبکاران هستند روند سال ۲۰۱۹ را ادامه داده و در سال ۲۰۲۰ همچنان رشد خواهد کرد.

طبق برآورد شرکت هاینس اند بون، صنعت نفت و گاز آمریکا تا سپتامبر شاهد ثبت ۳۳ مورد اعلام ورشکستگی بوده که بیش از شمار ۲۴ مورد در ۲۰۱۷ و ۲۸ مورد در ۲۰۱۸ بوده است.

با کاهش دسترسی به سرمایه مورد نیاز، شمار بیشتری از شرکت‌های کوچک‌تر در سال میلادی آینده در مضیقه قرار خواهند گرفت.

۷- رشد ادغام و خرید در بخش نفت و گاز آمریکا

شمار رو به رشد شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی که مشکلات مالی دارند و گزینه‌های محدود آنها برای تامین اعتبار مورد نیاز به معنای آن است که شرکت‌های کوچک‌تر توسط بازیگران بزرگتر شیل خریداری خواهند شد یا شرکت‌های کوچک‌تر برای کاهش هزینه‌ها و اقتصادی شدن فعالیتشان با یکدیگر ادغام می‌شوند. نشانه‌های این روند در شیل آمریکا پدیدار شده و انتظار می‌رود این موج در سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند.

۸- دورنمای تقاضا برای نفت پس از کاهش مناقشات تجاری آمریکا و چین

قیمت‌های نفت در ۱۳ دسامبر با خوش بینی فزاینده نسبت به فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین به بالاترین حد در سه ماه گذشته صعود کرد. چند ماه پس از اعلام این خبر چین شش فرآورد نفتی و شیمیایی آمریکا را از فهرست کالاهای مشمول تعرفه واردات حذف کرد. مناقشه تجاری آمریکا و چین به یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های نفت تبدیل شده بود و اکنون که به نظر می‌رسد روابط تجاری دو کشور بهبود پیدا کرده، این موضوع در قیمت‌های نفت منعکس شده است.

۹- همکاری اوپک پلاس پس از مارس ۲۰۲۰ چگونه ادامه خواهد یافت

عامل کلیدی دیگری که مورد توجه بازار قرار دارد نحوه همکاری اوپک و متحدانش شامل روسیه پس از مارس ۲۰۲۰ است که مهلت اجرای توافق کاهش تولید به پایان می‌رسد.  تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نشستی که اوایل دسامبر در وین داشتند، با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولیدشان موافقت کرده‌اند و از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ به مدت سه ماه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تولیدشان را محدود خواهند کرد. اقدام بعدی این تولیدکنندگان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند تا حد زیادی به رشد تقاضا برای نفت بستگی خواهد داشت. همچنین اقدام بعدی این گروه به میزان پایبندی اعضای آن به توافق کاهش تولید و عدم تقلب آنها در سهمیه های تعیین شده بستگی خواهد داشت.

۱۰- اختلالات عرضه ناگهانی در مناطق ناآرام

فعالان بازار نفت همچنین تحولات در لیبی و عراق را که ممکن است اختلال تولید این کشورها و محدود شدن بیشتر عرضه به بازار را به دنبال داشته باشد، رصد می‌کنند. تحلیلگران بازار جهانی نفت به تحولات لیبی چشم دوخته‌اند زیرا این کشور از نظر تاریخی یکی از تولیدکنندگان بزرگ عضو اوپک بوده است. لیبی در سال ۲۰۱۲ پیش از سرنگونی معمر قذافی، حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد. با این حال همه فراموش کرده‌اند که لیبی در سال ۱۹۷۰ حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید