جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریچه کشورهایی سالم‌ترین رژیم غذایی را دارند

چه کشورهایی سالم‌ترین رژیم غذایی را دارند

رژیم غذایی سالم یکی از  فاکتورهای مهم در سلامتی افراد و جامعه است . کیفیت مواد غذایی استفاده شده در تهیه غذا و نحوه طبخ و استفاده از مواد غذایی اهمیت زیادی در تامین سلامت جامعه دارد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از ژورنال سلامت غذایی ، مطالعه روی رژیم غذایی ۴.۵ میلیارد نفر جمعیت بزرگسال ساکن در ۱۸۷ کشور دنیا  نشان داد ساکنان کشورهای چاد و مالی در قاره افریقا سالم‌ترین رژیم غذایی را دارند در حالی‌که ساکنان کشورهای بلژیک و لاتیو و مجارستان واقع در قاره اروپا بدترین رژیم غذایی را دارند. ازدیگر کشورهایی که دارای رژیم غذایی سالم هستند می‌توان به کامرون، گوایانا، تونس ، سیره لیونه ، لایوس، نیجریه و گواتمالا اشاره کرد که اغلب آنها در رده اقتصادهای کم توسعه‌یافته و ضعیف هستند ولی استفاده مردم از موادغذایی طبیعی در این کشورها باعث ارتقای کیفیت غذاهای مصرفی در این کشورها شده است.

طبق این مطالعه از سال ۱۹۹۰ تا کنون پیشرفت‌های زیادی در کیفیت تغذیه در کشورهای صنعتی دنیا ایجاد شد. به طور متوسط میزان مصرف غذاهای ناسالم در این کشورها کمتر شد و مصرف مواد غذایی سالم از قبیل میوه‌ها و سبزی‌ها و غذاهای دارای نمک و چربی کم افزایش یافت. با این وجود ساکنان ثروتمندترین کشورهای دنیا یعنی کشورهای امریکا و کانادا و استرالیا و کشورهای اروپای غربی  بدترین رژیم غذایی را دارند و ناسالم‌ترین غذاها را در دنیا مصرف می‌کنند. این سلامت پایین مواد غذایی مصرف شده در این کشورها به دلیل استفاده زیاد از انواع گوشت‌های فراوری شده و مواد غذایی نیمه آماده است که باعث شد تا سرانه مصرف انواع نگهدارنده‌ها، نمک و انواع چربی‌ها در این کشورها بیش از دیگر کشورهای دنیا باشد.

طبق این مطالعه با وجود افزایش  نرخ رشد اقتصادی و توسعه صنعتی در کشورهایی از قبیل هند  و چین، رژیم غذایی مردم  از سال ۱۹۹۰ تا کنون  تغییری نکرد.

ازدیگر یافته‌های این مطالعه این است که کیفیت تغذیه در زنان بهتر از مردان است و کیفیت تغذیه در افراد سالمند بهتر از افراد جوان است.

کشورهایی که ناسالم ترین رژیم غذایی را دارندکشورهایی که سالم ترین رژیم غذایی را دارند
ارمنستانچاد
مجارستانمالی
بلژیککامرون
امریکاگوایانا
روسیهتونس
ایسلندسیره لیونه
لاتیولایوس
برزیلنیجریه
کلمبیاگواتمالا
استرالیافرنچ گوایانا
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید