جمعه 31 فروردین 1403
خانهگزارش روزنامه‌ اتاقی‌ها به رییس‌جمهور درباره محدودیت های تجارت

نامه‌ اتاقی‌ها به رییس‌جمهور درباره محدودیت های تجارت

رییس اتاق بازرگانی تهران ضمن گلایه از نرخ تعیین شده برای دلار در لایحه بودجه ۹۷ و همچنین بدسلیقگی در تعیین عوارض خروج از کشور، اعلام کرد: با توجه به اینکه تعرفه‌ها نباید بدون اطلاع قبلی تغییر کند و ممنوعیت واردات کالاهای شرعی خلاف قانون است، اتاق بازرگانی نامه‌ای به رییس‌جمهور در خصوص محدودیت ها و ممنوعیت های تجارت خارجی ارسال کرده است.


به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، مسعود خوانساری امروز (سه‌شنبه) در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی از ارسال نامه ای به رییس جمهور از سوی اتاق بازرگانی تهران در خصوص محدودیت ها و ممنوعیت های تجارت خارجی خبر داد و اظهار کرد: اکنون تعداد زیادی خودرو در گمرکات بلاتکلیف است و ثبت سفارش اقلام دیگری از جمله لاستیک، باتری و تعدادی از تجهیزات مرتبط با آن متوقف شده است.

وی افزود: تعرفه ها نباید بدون اطلاع قبلی تغییر کند. ضمن اینکه ممنوع کردن واردات کالا خلاف قانون است و قانون مشخص کرده که فقط کالاهای غیر شرعی از جمله مشروبات الکلی، اسلحه و مهمات اجازه واردات ندارند. اما در حال حاضر مشاهده می‌شود که بدون اطلاع قبلی، دولت از ثبت سفارش کالاها جلوگیری می‌کند و این اقدام فعالان اقتصادی را دچار مشکل می‌ کند.

تک نرخی کردن دلار با ۷۰۰ تومان اختلاف!

خوانساری همچنین درباره وضعیت نرخ ارز در بودجه سال آینده توضیح داد: نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است، در حالی که در بازار آزاد نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان است و مشخص نیست که با چه هدفی این نرخ تعیین شده و اگر قرار است به سمت تک نرخی کردن ارز پیش رویم، ۷۰۰ تومان اختلاف هیچ نشانه ای برای تک نرخی کردن را نشان نمی دهد.

وی افزود: کلیات لایحه بودجه در اتاق بازرگانی تهران بررسی شده و براین اساس اشکالاتی که در بودجه وجود دارد را برای رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.   لایحه بودجه سال ۹۷ نشان می دهد که این بودجه در سال آینده با کسری مواجه خواهد شد. از سوی دیگر اثر کاهش حجم دولت در لایحه بودجه سال آینده دیده نشده است. در حالی که در برنامه ششم هر ساله باید به میزان ۱۵ درصد از حجم دولت کاهش یابد که در بودجه اثری از این موضوع نیست.

استقراض دولت از بازار سرمایه، چیزی برای بخش خصوصی باقی نمی‌گذارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: دولت در نظر دارد بخشی از منابع مالی خود را با استقراض از بازار سرمایه تامین کند. در قالب بودجه سال ۱۳۹۶ مقرر شده بود که ۷۴ هزار میلیارد تومان از طریق استقراض از بازار سرمایه گرفته شود که هر چقدر دولت به این بخش دست درازی کند طبیعتا برای بخش خصوصی چیزی باقی نخواهد ماند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد بودجه برای گردش نقدینگی جدید و سرمایه در گردش بانک ها بسیار محدود است و عملا در بودجه هم راهکاری برای سیستم بانکی دیده نشده است. در بودجه باز فشار مالیاتی نسبت به مصوب سال ۹۶ در لایحه بودجه مشاهده می شود که اگر این اختصاص داده شود به قسمتی از مودیانی که مالیات نمی دهند اتفاق خوبی است ولی اگر قرار باشد این مالیات از کسانی که به طور منظم مالیات پرداخت می کنند باشد باز هم مشکلاتی را برای بخش تولید بوجود می آورد.

در تعیین عوارض خروج از کشور بدسلیقگی شده است

خوانساری درباره افزایش سه برابری تعرفه خروج از کشور گفت: در تعیین عوارض خروج از کشور نیز بدسلیقگی صورت گرفته است و افزایش عوارض خروح از کشور در حالی در لایحه پیشنهاد شده است که تعداد زیادی از ۹ میلیون سفر سالانه در ارتباط با کسب و کار انجام می شود. این در حالی است که در روز حدود ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل با قیمت ۳۰۰ تومان استفاده می شود، پس روزانه مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان یارانه گازوئیل پرداخت می شود و آیا بهتر نبود رقم اندکی روی گازوئیل گذاشته می شد و این بدسلیقگی روی عوارض خروج انجام نمی شد؟

وی درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: مطرح شدن این مسئله بعد از یک دوره ثبات جای تعجب دارد. بجای اینکه دنبال استحکام در دولت باشیم این بحث ها باعث سرگردانی و باعث می شود همه حواس ها دوباره به این سمت برود که امیدواریم این مسائل حاشیه ای زودتر برطرف شود.

پیش‌بینی گرایش سرمایه‌گذاری به سمت مسکن و بورس

رئیس اتاق بازرگانی تهران به بودجه پروژه های عمرانی در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: امسال مثل سال گذشته بودجه این بخش کاهش یافته و براساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس در ۱۹ سال گذشته بودجه جاری هر سال ۹۷ درصد به صورت متوسط پرداخت شده ولی در خصوص بودجه عمرانی حدود ۶۹ درصد محقق شده است. همچنین کاهش نرخ سود بانکی که در شهریور ماه اتفاق افتاد به نظر می آید که علائم آن در اقتصاد خودش را نشان می دهد که یکی از این آثار آن گرایش به سمت سرمایه‌گذاری در مسکن و بورس است.

وی تصریح کرد: در سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه گازوئیل و ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می شود. در حالی که هم ترافیک شهری ایجاد می‌شود و هم آلودگی به دنبال ترددها ایجاد می‌شود. در زمینه هدفمندی یارانه‌ها به نظر می‌رسد دولت براساس لایحه بودجه ۱۳۹۷ قرار است اقدام خوبی انجام دهد و بیش از ۲۰ میلیون نفر را از پرداخت یارانه حذف کند که امیدواریم بودجه آن به بخش تولید وارد شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید