جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزمشکل بزرگ صادرکنندگان در استرداد مالیات بر ارزش افزوده

مشکل بزرگ صادرکنندگان در استرداد مالیات بر ارزش افزوده

موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده همیشه مورد انتقاد صادرکنندگان بوده است، صادرکنندگان معتقدند استرداد مبالغی که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کنند بسیار طولانی و زمانبر است و در این بین بخشی از نقدینگی آنها عملا بلوکه شده و قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهد آن هم در شرایطی که نیاز به مبالغ در شرایط فعلی برای آنها ضروری است.

به گزارش رتبه آنلاین، طبق قانون صادرات کالا و خدمات در نظام مالیات بر ارزش افزوده معاف از مالیات است؛ بنابراین بابت محصول صادر شده مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداخت نمی‌کند و سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است که مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از صادرکنندگان را از کالا‌هایی که از مبادی خروجی رسمی صادر شده، با ارائه اسناد و مدارک لازم حداکثر تا مدت یک ماه پس از ارائه برگ خروجی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران از محل وصولی‌های جاری آن سازمان به صادرکنندگان مسترد کند.

محمد لاهوتی درباره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان اظهار کرد: برای ۳ ماهه سال ۹۸ سازمان امور مالیاتی با قید فوریت دستور رسیدگی و پرداخت داده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: در مجموع پرداخت مالیات ارزش افزوده اشکال ساختاری دارد و هنوز برای سال ۹۹ تعیین تکلیف نشده است.

وی گفت: صادرکنندگان این مبلغ را بسیار دیرتر از آنچه که در قانون دیده شده دریافت می‌کنند و این موضوع منابع و نقدینگی واحد‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لاهوتی با بیان اینکه سالانه به طور میانگین ۱۵۰۰ میلیارد تومان حجم مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان است، خاطرنشان کرد: تا دی ماه ۹۷ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده بود که پس از این تاریخ یکسری از پرداخت‌ها صورت گرفت که در مقابل یکسری از رفع تعهدات ارزی نیز انجام گرفت، اما در قبال آن پرداختی صورت نگرفته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر اینکه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان در این بخش صادرکنندگان مطالبات دارند، تاکید کرد: قانون در این مورد دچار اشکال است بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی نیز طبق قانون عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: اینکه استرداد مالیات بر ارزش افزوده به رفع تعهد ارزی منوط شود از نظر فنی دچار اشکال است، اما به دلیل اینکه قانون است همه باید به آن احترام بگذاریم.

منبع: میزان

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید