جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیقیمت مس به بالاترین سطح دو ساله رسید/ افزایش واردات چین عامل...

قیمت مس به بالاترین سطح دو ساله رسید/ افزایش واردات چین عامل افزایش قیمت مس

قیمت مس به بالاترین سطح دو ساله رسید/ افزایش واردات چین عامل افزایش قیمت مس

قیمت مس روز سه شنبه پس از تکمیل صورت‌های کالایی، محرک اقتصادی بی سابقه چین و نگرانی از کاهش عرضه ناشی از شیوع و همه گیری ویروس کرونا افزایش یافت.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادآنلاین، معاملات آتی مس قابل تحویل در ماه سپتامبر روز گذشته در بازار کومکس نیویورک به قیمت 2.9815 دلار در هر پوند (6573 دلار در هر اونس) به پایان رسید که در یک مقایسه ساده با معاملات روز قبل (دوشنبه) نزدیک به 2.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در حالی که قیمت‌های آتی مس در بالاترین سطح از جولای سال 2018 تاکنون قرار گرفته‌اند می‌توان صعود نزدیک به 50 درصدی قیمت‌ها را از ماه مارس و اوج شیوع ویروس کرونا مشاهده کرد.

ریزش بازارهای سهام

موجودی مس در انبارهایی که تحت نظارت بورس فلزات لندن قرار دارد، روز سه شنبه به 107.525 تن رسید که بیش از دو سوم ظرفیت انبارهای سال گذشته و کمترین میزان از آگوست سال 2007 تاکنون است.

موجودی مس تحت نظارت بورس کومکس نیویورک و شانگهای فیوچرز هم که در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است، در مجموع به 165 هزار تن رسیده که پایین‌ترین میزان از آگوست سال 2019 تاکنون است.

بسته محرک مالی چین

یکی از عواملی که منجر به افزایش قیمت مس شده، به بزرگترین مصرف کننده و در واقع مصرف کننده برتر مس در جهان یعنی چین بازمی‌گردد، جایی که اقدام حمایتی در اجرای بسته دوم محرک مالی باعث افزایش تقاضا در بخش‌های ساختمانی، حمل و نقل، صنایع و شبکه‌های برق شده است.

به گزارش چاینا دیالوگ، از زمان شیوع ویروس کرونا و آغاز محدودیت‌های قرنطینه‌ای، پکن تاکنون 4.75 تریلیون یوآن (معادل 683 میلیارد دلار) هزینه ملی بابت تشویق به تکمیل پروژه‌های زیرساختی صادر کرده است.

بر اساس اعداد و ارقام منتشر شده از سوی GF Securities تا پایان ماه ژوئن، 63 درصد از وجوه اوراق ویژه دولت‌های محلی در کمک به سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، در درجه اول به امور حمل و نقلی، زیرساخت‌های شهری و پارک‌های صنعتی اختصاص یافته و مابقی هزینه‌ها صرف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا شده است.

روندهای کلیدی اقتصاد چین از آوریل 2019 تا ژوئن 2020

(روندهای کلیدی اقتصاد چین از آوریل 2019 تا ژوئن 2020)

افزایش واردات

داده‌های گمرکی که هفته گذشته منتشر شد بیانگر آن است که واردات مس تصفیه نشده چین (آند و کاتد) در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش چشمگیر 81 درصدی مواجه شده و این کشور 762.211 تن مس تصفیه نشده وارد کرده که حتی در مقایسه با میزان واردات ماه ژوئن 16 درصد افزایش داشته است.

در هفت ماهه نخست سال 2020، واردات سالانه به 21.7 میلیون تن رسیده بود که در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 که میزان واردات 22 میلیون تن بوده، کاهش محسوسی داشته است. در طول ماه جولای، واردات کنسانتره مس با افزایش 12 درصدی نسبت به میزان واردات ماه ژوئن افزایش داشت این در حالی است که میزان واردات ماه ژوئن در کمترین سطح 9 ماهه قرار گرفته بود که دلیل اصلی آن اختلالاتی بود که در معادن پرو به عنوان تامین کننده اصلی مس مصرفی چین شناخته می‌شود، اختلالاتی که کاهش صادرات 13.5 درصدی مس کشور پرو را به دنبال داشته است.

  • قیمت مس
  • فلز مس
  • افزایش قیمت مس
  • بورس فلزات لندن
  • بورس شانگهای
  • شیوع ویروس کرونا
  • واردات مس چین
  • اکرم شعبانی
  • معاملات آتی مس
  • بازار کومکس نیویورک
  • بسته محرک اقتصادی چین
  • پروژه‌های زیرساختی چین
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید