شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیقیمت غیرمنطقی زعفران در بورس

قیمت غیرمنطقی زعفران در بورس

قیمت غیرمنطقی زعفران در بورس
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران: افزایش قیمت زعفران در بورس رخ داده وگرنه در سطح بازار، تغییر خاصی نداشته‌ایم. بورس زعفران به حال کشاورزان و صادرکنندگان مفید نبوده است.

غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اظهار کرد: «زعفران اخیراً در سطح بازار، تغییر قیمت نداشته است. افزایش قیمت زعفران در بورس رخ داده و گرنه در سطح بازار، تغییر خاصی نداشته‌ایم. مقدار عرضه در بازار بیشتر از تقاضاست. مقدار زیادی زعفران روی دست کشاورزان مانده است. بازار داخلی در رکود به سر می‌برد و مصرف به شدت کاهش یافته است. الگوی صادرات هم به این شکل است که معمولاً هرسال از تیرماه به بعد، کاهشی می‌شود. البته امسال امیدواریم که کاهشی نباشد چون در این چند ماه خرید قابل‌توجهی صورت نگرفته است».

وی در ادامه افزود: «نرخ زعفران در بورس با عقل جور در نمی‌آید. درحال‌حاضر هر کیلو زعفران را در محدوده نه تا ده میلیون تومان در بازار می‌فروشیم اما در بورس به قیمت ۱۱ تا ۱۲ میلیون دست‌به‌دست می‌شود. کاش مصرف می‌شد اما فقط دست‌به‌دست می‌شود. در یک ماه اخیر بیش از ۵ درصد افزایش قیمت نداشته‌ایم. فقط یک نوع از زعفران بیشتر از ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است».

وضعیت خوب صادرات در خردادماه

وی در ادامه گفت: «خردادماه امسال از نظر صادرات، خوب بود. صادرات خردادماه امسال نه‌تنها تفاوت زیادی با مدت مشابه سال گذشته نداشت بلکه حدود ۵ درصد افزایش داشت. فکر نمی‌کردیم این‌گونه شود ولی خوشبختانه صادرات افزایش یافت. آمار صادرات زعفران در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۴۷ کاهش داشت بنابراین این افزایش را باید به فال نیک گرفت. دلیل عمده این گشایش باز شدن مرزها و افزایش تقاضا از سوی بعضی کشورهای اروپایی بود».

کارنامه عرضه زعفران در بورس

در مجموع آیا می‌توان گفت که عرضه زعفران در بورس به حال کشاورزان و صادرکنندگان این کالای مهم کشورمان مفید بوده است؟ رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «در مجموع مفید نبوده است. از ابتدا مخالف بورسی شدن زعفران بودیم. استدلال ما آن بود که برای توسعه و گسترش بازار (زیرا سالانه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد به حجم تولید اضافه می‌شود) به ثبات نیاز است و بورس ثبات را از بین می‌برد. نوسانات بورس به حدی است که قدرت برنامه‌ریزی را از ما می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال قیمت زعفران در بورس ظرف یک روز افزایش قابل‌توجهی یافته است. در چنین بازار بی‌ثباتی نمی‌توان گفت. درست است که بورس، شفافیت دارد ولی تبعات نامطلوب آن را هم باید دید. صادرکنندگان در این شرایط نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. سود فروش زعفران دو و در نهایت ۳۰ است و تغییر مدام قیمت‌ها سودآوری آن را بین می‌برد. بورس به حال کشاورز هم مفید نبوده است. سوال من این است که کدام کشاورز محصول خود را در بورس عرضه می‌کند؟ آنهایی که محصول زعفران را به بورس می‌دهند بدون شک کشاورز نیستند. کشاورز نه مهارت لازم برای کار در بورس را دارد و نه وقت این کار را. وقتی تجار، محصول کشاورز را بلافاصله پرداخت می‌کنند دلیلی ندارد که کشاورز بورس و دردسری‌های آن را به جان بخرد. بورس زعفران به جایی برای سفته‌بازی و دلالی تبدیل شده است. به‌طور کل بورس زعفران هم برای کشاورز و هم برای صادرکننده یک معضل به حساب می‌آید.

هزینه ۶ میلیونی صادرات یک کیلو

غلامرضا میری در ادامه گفت: «تعداد پروازها کم شده است. از طرف دیگر قیمت دلار دو برابر شده اما ایرلاین‌ها سه برابر می‌گیرند. توجیه آنها این است که کف بار ۵۰ کیلوست، یعنی در عمل هزینه حمل‌ونقل سه کیلو زعفران با ۵۰ کیلو زعفران فرقی ندارد. به‌شخصه برای صادرات یک کیلو زعفران به کشور همسایه ۶ میلیون تومان پرداخت کرده‌ام. در واقع برای صادرات زعفرانی که قیمتش ۱۰ میلیون بوده است ۶ میلیون پرداخت شده است. ملزومات بسته‌بندی هم به نرخ دلار خریداری می‌شود. همه این عوامل صادرات زعفران را به شدت افزایش داده است».

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید