جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسرگردان میان بیم و امید ...

سرگردان میان بیم و امید …

سرگردان میان بین و امید ...

سهم های بنیادی هر گروه که روند سودآوری مثبتی داشته و در بلندمدت چشم انداز روشنی پیش رو دارند و ضمنا در منفی های بازار هم کمتر ریزش داشته و مورد حمایت واقع شده، گزینه های معقولی برای سرمایه گذاری خواهند بود.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز بورس تهران این روزها در میان بیم و امید سرگردان مانده است. از یک سو با توجه به اصلاح سنگین قیمت سهم ها و شرایط بازارهای موازی و متغیرهای اقتصادی، بازار سرمایه برای سرمایه گذاری جذاب شده و از سوی دیگر، نگرانی هایی بابت ورود دوباره دولت به این بازار با هدف تامین مالی و بعد هم ریزش مجدد قیمت ها وجود دارد.

نیما فاضلی مدیرعامل شرکت سبدگردان آسال در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به هر حال تامین مالی از بازار سرمایه، همواره جزو تبلیغات دولت بوده؛ ولی آنچه این روزها برای بازار سرمایه اهمیت دارد این است که دیگر اجازه تکرار اتفاقات چند ماه قبل داده نشود. با در نظر گرفتن الزام شرکت ها به تعیین بازارگردان، احتمالا بخشی از ریسک نوسان شدید بازار کنترل خواهد شد. اما میتوان تدابیری اتخاذ کرد که بازارگردان ها، قوی تر عمل کنند و ضمنا اهتمام بیشتری هم روی محدودیت برخی کدهای معاملاتی بزرگ که در قیمت های بالا فروش سنگینی داشته و در قیمت های پایین، خریدی نکرده اند، صورت بگیرد.

وی افزود: معتقدم شرایط بازار سرمایه تفاوت هایی با ماه های قبل دارد؛ اما به هر حال فعالان بازار سرمایه هم نگرانی های خود را دارند. نباید اجازه داد دولت با تمرکز روی بورس، مردم را به سرمایه گذاری در این بازار ترغیب کرده و هیجان ورود مردم، قیمت سهم ها را افزایش دهد؛ ولی بعد از آنکه تامین مالی دولت و فروش سهام دولت در این بازار به اتمام رسید، بازار به حال خود رها شده و مردم دچار ضرر و زیان شوند. ضمن اینکه سازمان بورس هم به این مشکلات واقف بوده و انتظار می رود برخورد جدی تری صورت بگیرد تا سرمایه گذاری در بورس، بازی “برد_برد” باشد و اینطور نباشد که دولت با عرضه سهام خود، تعادل این بازار را برهم بزند. علاوه بر این بهتر است محدودیت هایی هم در فروش ایجاد شود تا سهام دولت در بازار به تدریج عرضه شود. با این اقدامات می توان از ریسک های بازار سرمایه کاست و بخشی از نگرانی های مردم را بابت سرمایه گذاری در بورس برطرف کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به موج افزایش نرخ کالاها در کشور و تاثیر مثبت این افزایش نرخ ها بر ارزندگی بازار سرمایه گفت: تورمی که طبق آمارهای رسمی بر اقتصاد کشور حاکم شده، روی نرخ محصولات صنایع مختلف اثر گذار است و شاهد افزایش نرخ ها هم هستیم. برخی شرکت ها در مورد افزایش نرخ محصول شان شفاف سازی هایی هم داشته اند و طبیعی است که مادامی که تورم شیب صعودی دارد، افزایش نرخ مکرر در صنایع بازار را هم شاهد باشیم. منطقی است که افزایش نرخ ها روی سودآوری شرکت ها هم اثر مثبت داشته باشد و بازار هم در چند روز گذشته از افزایش نرخ محصول در صنایع مختلف، استقبال کرده است.

فاضلی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: برخی صنایعی که مشمول افزایش نرخ محصول شده اند، مثل سهم های دارویی و غذایی و… برای سرمایه گذاری جذاب هستند. همچنین با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، صحبت هایی از بازگشت به برجام مطرح شده و بر اساس چشم انداز کاهش تنش های سیاسی، صنایعی همچون خودرو و بانکداری که از بهبود روابط بین المللی منتفع می شوند، می توانند جذاب باشند. ضمن اینکه صنایع کامودیتی محور هم پتانسیل رشد دارند. البته از این صنایع باید شرکت های ارزنده و سهم های بنیادی را برگزید. برای مثال در میان نماد های بانکی “وبملت” ، “وتجارت” و “وبصادر” گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری هستند.

وی در خاتمه تاکید کرد: ۳ ماه گذشته، فرصت خوبی برای سنجش بازار سرمایه بود و وقت آن رسیده که هم نگاه سرمایه گذاران به این بازار بلندمدت تر شود، و هم با دقت بیشتری اقدام به انتخاب سهم کنند. سهم های بنیادی هر گروه که روند سودآوری مثبتی داشته و در بلندمدت چشم انداز روشنی پیش رو دارند و ضمنا در منفی‌های بازار هم کمتر ریزش داشته و مورد حمایت واقع شده، گزینه های معقولی برای سرمایه گذاری خواهند بود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید