سوال:با توجه به روند مثبت بازار سهام اگر در هفته‌های آتی عرضه اولیه‌ای انجام شود، سهامداران خرد که سرمایه اندکی دارند می‌توانند برای خرید اقدام کنند یا روند صعودی شاخص مقطعی است و اعتمادی به معاملات نیست؟

پاسخ:‌  محمد‌ولی‌پور،کارشناس بازار سهام:‌ با توجه به اینکه قیمت سهام در 3 ماه اخیر شدیدترین افت را تجربه کرده به نظر می‌رسد شاهد رشد شاخص با حداقل سرعت باشیم. کاهش قیمت دلار، طلا،مسکن و خودرو نیز می‌تواند نقدینگی بسیاری را به سمت بازار سرمایه هدایت کند از این رو به سهامداران توصیه می‌شود با دانش و اطلاعات کافی در بورس سرمایه‌گذاری کنند تا در صورت اصلاح مجدد قیمت سهام با مشکل مواجه نشوند.

اگرچه در مورد عرضه اولیه شرکت‌ها نیزاختلاف نظرهایی وجود دارد وهیچ تصمیم قطعی دراین خصوص صورت نگرفته اما به زودی و درروزهایی که بازار در وضعیت نرمال و به دور از هیجان به سر ببرد شاهد عرضه‌های اولیه نیز خواهیم بود که به نظر می‌رسد با توجه به رکود عمیق بازارهای موازی با استقبال زیادی از سوی سرمایه گذاران مواجه ‌شود.عرضه اولیه، مشتری‌های خاص خودش را دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر سهام با کف قیمت عرضه می‌شود سهامداران زیادی دراین شرایط برای خرید اعلام آمادگی می‌کنند. توقف عرضه‌های اولیه در حالی که می‌تواند منجر به رونق بازار سهام شود، سیاستی است که از سوی مسوولان بورسی کشور اجرا می‌شود و قطعا در زمان مناسب شاهد آغاز مجدد این عرضه‌ها به بازار خواهیم بود.

بورس به خون و نقدینگی جدید نیاز دارد به همین دلیل با عرضه‌های جدید انگیزه‌ بورس بازان برای انجام معاملات بیشتر می‌شود. زمان ورود عرضه‌های اولیه به بازار مخصوصا شرکت‌های بزرگ که به نقدینگی قابل توجهی درروز عرضه نیاز دارند اهمیت بالایی دارد به‌طوری که اگر اشتباهی درآن روزصورت بگیرد می‌تواند با بی رغبتی از سوی سرمایه گذاران مواجه شود.

با وجود بهتر شدن شرایط بازار سهام اما نمی‌توان به‌طور قطعی اعلام کرد که بازار سرمایه به تعادل رسیده شاید به همین دلیل است که سیاست گذاران عجله‌ای برای عرضه‌های اولیه ندارند رشد بازار سهام همچنان اما و اگرهایی دارد بنابراین شرکت‌های جدید نیز تا زمانی که بازار وضعیت پایداری را تجربه نکند تمایل چندانی به بورسی شدن ندارند. میزان معاملات نشان می‌دهد تا حدی اعتماد سلب شده سهامداران به بازار برگشته که نوید روزهای خوبی برای تالارهای شیشه‌ای است.

ترین‌های بورسترین‌های فرابورساخبار مجامع
صنایع بورسیشرکت‌های بورسیبازار نفت
بازار طلابازار فلزاتبازار پتروشیمی‌ها
بورس کالاشاخص‌های بورستحلیل بورس