دوشنبه 3 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریایران شریکی مطمئن برای اوراسیا است

ایران شریکی مطمئن برای اوراسیا است

رضا اردکانیان

وزیر نیرو گفت: قرار گرفتن ایران در یک موقعیت مطلوب جغرافیایی برای گسترش تجارت و ترانزیت باعث شده در همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت زیادی داشته باشد و در چارچوب توافق اوراسیا شریکی مطمئن برای اعضای این اتحادیه به شمار رود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، رضا اردکانیان در همایش “تجارت با اوراسیا” اظهار کرد: از سال گذشته که توافق ما برای عضویت در این اتحادیه نهایی شد، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت تا از پنجم آبان‌ماه امسال عضویت آزمایشی ایران در این توافق‌نامه تجاری کلید بخورد. در حال حاضر آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، فراهم شدن مقدمات لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دو جانبه است تا پس از سه سال با جمع‌بندی این تجربه، اقدامات لازم برای عضویت قطعی ایران در این اتحادیه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های منطقه یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود، بیان کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه به دنبال آن است تا از مزیت همکاری با همسایگان خود بیشترین استفاده را بکند و ضمن بهره‌مندی از منافع همکاری‌های مشترک به همسایگان خود نیز خدمات اقتصادی متقابل ارائه دهد.

در ادامه این همایش ورونیکا نیکیشینا – وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا – نیز با اشاره به اهمیت حضور ایران در این توافق برای اعضای اوراسیا، اظهار کرد: فرایندی که در هفته‌های گذشته آغاز شده می‌تواند مقدماتی را فراهم کند که کشورها به سمت یک بخش تجاری آزاد حرکت کنند. خوشبختانه در ماه‌های اخیر مذاکرات خوبی با ایران داشته‌ایم که امیدواریم این روند با قدرت ادامه یابد.

به گفته وی، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا علاقه زیادی به مشارکت و تجارت با ایران دارند و همان طور که رشد ۲۷ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ و پیش از نهایی شدن توافق نشان داد، میان تجار دو طرف علاقه زیادی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید