جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیامکان تحقق سهم 35درصدی بهره‌وری در رشد اقتصاد ایران وجود دارد

امکان تحقق سهم 35درصدی بهره‌وری در رشد اقتصاد ایران وجود دارد

نشست کمیته راهبری نهمین جشنواره ملی بهره‌وری با حضور نمایندگان انجمن‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در اتاق ایران برگزار شد.

فروزان فرد رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی همواره در نظر داشته تا نقشی اساسی را در راستای ارتقاء سطح بهره‌وری بنگاه‌های بخش خصوصی کشور ایفا کند و در همین راستا حمایت از جشنواره ملی بهره وری و میزبانی کمیته راهبری سالیانه جشنواره را برعهده گرفته است.

وی با اشاره به رشد شاخص‌های بهره‌وری کشور ادامه داد: در حال حاضر با توجه به مشکلات موجود در تامین سرمایه و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی توجه به رویکردهای دیگر توسعه مد نظر برنامه‌ریزان کلان اقتصادی قرار گرفته که یکی از این رویکردها توسعه اقتصادی از طریق بهبود ساختارها یعنی افزایش بهره‌وری کل عوامل (TFP) است.

وی افزود:‌ محاسبه رشد بهره‌وری کل عوامل در کشور و همچنین تعیین سهم آن در رشد اقتصادی جهت برنامه‌ریزی‌های آتی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و علاوه بر این تعیین سهم دو عامل نیروی انسانی و موجودی سرمایه در رشد اقتصادی کشور و مقایسه آن با سهم رشد بهره‌وری کل عوامل ضروری می باشد. بر این اساس شاخص‌های بهره‌وری کل عوامل، بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه به نرخ ثابت (تورم‌زایی شده نسبت به سال 83) در صنایع مختلف در سامانه ملی اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری ایران برای بیش از 2000 بنگاه اقتصادی در 40 گروه محاسبه شده است

وی افزود: در دوران پسابرجام امکان تبادل سرمایه فراهم شده اما بر کاهش هزینه‌های مبادلاتی تاثیر چندانی نداشته اما در صورتی که تغییرات کل کشور در قالب بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری خارجی رخ دهد امکان تحقق سهم 35 درصدی بهره‌وری مطابق با برنامه ششم توسعه به وجود خواهد آمد.

فروزان فرد با اشاره به آنکه تحریم‌ها باعث کاهش امکانات و تجهیزات در سیستم‌های تولیدی کشور شده بود، اظهار کرد: دولت یازدهم از طریق کاهش نرخ تورم بر بهبود وضعیت اقتصادی تاثیرگذاشت و علاوه‌بر این از آنجایی که رشد اقتصادی 7 درصدی مورد پیش‌بینی بود این شاخص نیز بر ارزش افزوده کشور تاثیر گذاشته است.

 

سقوط توان اجرایی بخش‌های دولتی به زیر 20 درصد

در ادامه فرشید شکر خدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌وری درباره چگونگی بررسی شرکت‌های متقاضی در این جشنواره گفت: ‌این جشنواره با حمایت اتاق بازرگانی ایران انجام شده و تمرکز ویژه‌ای بر روی فعالان بنگاه‌های اقتصادی و میزان بهره‌وری آن داشته است.

وی ادامه داد: از نخستین روز برپایی این جشنواره اهدافی نظیر توسعه نظام جامع سنجش و اندازه‌گیری بهره‌وری مد نظر قرار داشته و طی 8 دوره گذشته اندازه گیری شاخص های بهره وری به صورت رایگان انجام شده و شرکت‌ها توانسته‌اند که میزان بهره‌وری خود را با دیگر رقبای خود و میانگین صنعت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

وی در خصوص ثبت ملی شدن این جشنواره نیز گفت:‌ “جشنواره ملی بهره‌وری” در اداره کل مالکیت معنوی به ثبت رسیده است و  شامل 5 مسابقه می باشد

دبیر جشنواره ملی بهره وری در ادامه هر کدام از مراحل مسابقه را توضیح داده و گزارشی از 8 دوره پیشین جشنواره ارایه نمودند

مسابقه ملی بهره وری

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعداد شرکت‌های حاضر در طول مدت برگزاری این جشنواره گفت:‌ در ابتدای مسیر جشنواره ملی بهره‌وری ابتدا مسابقه ملی بهره وری با 430 شرکت در 16 گروه آغاز شده است که این مقدار در هشتمین دوره به 3500 شرکت در 40 گروه جشنواره رسیده است و بررسی و مقایسه با میانگین صنعت در شاخص های: بهره وری نیروی کار، بهره وری سرمایه، بهره وری کل عوامل، فروش سرانه، درصد حاشیه سود خالص، بهره وری انرژی صورت گرفته است

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری در خصوص تداخل عملکرد این جشنواره با دیگر جشنواره‌های بهره‌وری نیز گفت:‌ این جشنواره تمرکز ویژه‌ای بر روی عملکردهای شرکت‌های بخش خصوصی داشته و به هیچ عنوان به حوزه بهره‌وری شرکت‌های دولتی ورود پیدا نمی‌کند اما اگر شرکت‌های دولتی متقاضی این بررسی باشند، جشنواره این امکان را به صورت رایگان برای شرکت‌های دولتی فراهم می‌کند؛ همچنین نهادهایی که در شفافیت آمار و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند مانند بانک مرکزی و مرکز ملی آمار، آمارهای ارائه شده شفاف و به روزی را منتشر نمی‌کنند اما کمیته علمی‌ جشنواره ملی بهره وری آمارهای به روز و تصویب شده هر سند را در دستور کار خود قرار داده و آنها را منتشر می‌کند.

مسابقه ملی تجربه‌های موفق

شکرخدایی در این مورد گفت: مسابقه ملی تجربه‌های موفق دلایل رشد و منطق شکل‌گیری شرکت‌ها را بررسی می‌کند که در نخستین دوره این مسابقه 80 پروژه را سازمان ها ارسال نموده و طی آخرین دوره نیز تعداد پروژه ‌ها به 34 رسید؛ یکی از مهم‌ترین قوانین و البته عوامل کاهش این تعداد ،دستورالعملی بوده که به صورت سخت‌گیرانه بر این مسابقه گذاشته شده که بایستی از زمان انجام پروژه بیش از 5 سال نگذشته باشد و همچنین سازمان ها مجاز به ارسال پروژه ای که در دوره های گذشته به دبیرخانه ارایه نموده اند ،نمی باشند

مسابقه ملی بهینه‌کاوی

دبیر نهمین جشنواره ملی بهره‌وری افزود: اغلب صنایع داخلی ما از لحاظ وضعیت بهبود و بنچ مارکینگ از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و حرکت به این سمت با تمرکز به ترغیب بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند باعث فعالیت بیشتر شرکت‌ها در زمینه بهبود فضای کاری شود؛ علی‌رغم اینکه 4 سال از این مسابقه گذشته اما تا کنون عملکرد قابل قبولی را در این بخش از مسابقه شاهد نبودیم که در دوره نخست آن 14 پروژه، دومین دوره 20 پروژه و در سومین دوره تنها 7 پروژه در مسابقه ملی  بهینه‌کاوی مورد پذیرش قرار گرفته اند.

مسابقه ملی بهترین محل برای کار

رئیس کارگروه رقابت اتاق بازرگانی ایران در این باره نیز گفت: تا کنون در شاخص‌گیری‌های اقتصادی هیچ گونه نظارت و ارزیابی بر رضایت کارکنان از محیط کاری وجود نداشته و میانگینی را برای چگونگی بهبود عملکرد محیط کاری نداشته‌ایم تا به شرکت‌های هم ‌رده ارائه کنیم.

وی افزود: در همین راستا این مسابقه نیز عملیاتی شد و در سال نخست آن یعنی سال 94- 95 به میزان 13 هزار و 275 شرکت کننده از 81 شرکت و در سال دوم یعنی سال 95-96 ، 23 هزار و 144 شرکت‌کننده از 95 شرکت در این بخش از مسابقه شرکت کردند که میزان رضایت کارکنان در نخستین سال 71 درصد بود و اما در سال دوم با کاهش مواجه شد و این رقم به 63 درصد رسید.

مسابقه ملی برترین توان اجرا

شکرخدایی درباره این مسابقه نیز این گونه گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی و عملیاتی کشور باید بر اساس بهره‌وری در اجرا بوده و تنها بخشی است که شرکت‌های دولتی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند؛ امروز 70 کشور در سرتاسر دنیا این مسابقه را برگزار می‌کنند که متوسط جهانی این شاخص حداقل روی 50 درصد بوده اما متاسفانه این شاخص در ایران در بین شرکت‌های خصوصی زیر 30 درصد و در شرکت‌های دولتی به زیر 20 درصد می‌رسد. لازم به ذکر است که طی نخستین دوره برگزاری این مسابقه 26 شرکت و در طول برگزاری دومین دوره نیز 28 شرکت در این بخش شرکت کردند.

مدل امتیازی جشنواره ملی بهره‌وری

وی در این باره گفت: مجموع امتیازات مسابقه های این جشنواره هزار امتیاز می باشد و به سازمان هایی که بیشترین امتیاز را کسب نمایند و همچنین حداقل 700 امتیاز کسب نموده باشند تندیس جشنواره ملی بهره وری اعطا می گردد.  لازم به ذکر می باشد طی سه سال گذشته هیچ شرکتی نتوانسته است این تندیس را کسب نماید.

داوری‌ها

شکرخدایی در خصوص چگونگی بررسی و نظارت بر عملکرد شرکت‌ها گفت:‌ طی نخستین دوره برگزاری این جشنواره در ابتدا 700 داور از مدیران عامل، مدیران ارشد، خبرنگاران و کارشناسان اقتصادی به صورت داوطلبانه همکاری نمودند و هر ساله نیز تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند و اما در آخرین سال نیز تعداد داوران به 6 هزار و 500 نفر رسید که طبق برنامه‌ریزی‌ها امسال نیز 7 هزار و 500 داور بررسی عملکرد شرکت‌های متقاضی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: فعالیت داوران با دو هدف عمده در این جشنواره پیگیری می‌شود ابتدا اینکه داوران یک دوره آموزشی نسبت به چگونگی اجرای شاخص‌های بهره‌وری را می‌گذرانند که نتیجه آن آگاهی کامل داوران از مفاهیم بهره‌وری و چگونگی رشد شاخص‌های میزان بهره‌وری در شرکت‌های گوناگون بوده و در مرحله دوم نیز تمامی داوران می‌توانند از چگونگی بهره‌وری شرکت‌های متقاضی برای بهبود و پیشبرد اهداف شرکت خود استفاده کنند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید