پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزاعلام ۱۰ گروه یارانه‌بگیر در سال ۹۷

اعلام ۱۰ گروه یارانه‌بگیر در سال ۹۷

دولت پیشنهاد قطع یارانه نقدی ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در بودجه سال آینده به مجلس پیشنهاد داده است. بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه در گزارش مبانی اقتصادی بودجه سال ۱۳۹۷ قرار است تا با هدف تحقق عدالت، کاهش فقط و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین تغییر مسیر پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند و البته به منظور رفع فقر مطلق در خانوارهای هدف، ۱۰ گروه در فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی سال آینده قرار گیرند.
به گزارش رتبه آنلاین از دنیای بانک،دولت پیشنهاد قطع یارانه نقدی  34 میلیون و 500 هزار نفر را در بودجه سال آینده به مجلس پیشنهاد داده است. بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه در گزارش مبانی اقتصادی بودجه سال 1397 قرار است تا با هدف تحقق عدالت، کاهش فقط و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین تغییر مسیر پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند و البته به منظور رفع فقر مطلق در خانوارهای هدف، 10 گروه در فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی سال آینده قرار گیرند.
بر اساس جدول پيشنهادي دولت به مجلس، 7.5 ميليون نفر از مددجويان كميته امداد امام خميني (ره)، 3.7 ميليون نفر مددجوي تحت پوشش سازمان بهزيستي، 3 ميليون نفر از زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تكلف آنها، 7 ميليون نفر از افراد ساكن در دهستان‌هاي كمتر برخوردار با ضريب 6، 7، 8 و 9، يك ميليون نفر از بيماران خاص، 9.8 ميليون نفر از گروه‌هاي نيازمند تحت پوشش بيمه‌هاي اجتماعي استفاده كننده از كمك‌هاي دولت، يك ميليون نفر از عشاير، 4.8 ميليون نفر از بازنشستگان داراي حقوق كمتر از يك ميليون نفر، يك ميليون و 750 نفر از ايثارگران و 2 ميليون و 250 هزار نفر از ساير نيازمندان احتمالي از سال آينده يارانه نقدي دريافت خواهند كرد. البته جمع اين افراد بالغ بر 42 ميليون و 800 هزار نفر برآورد شده وليكن يك ميليون نفر به دليل قرار گرفتن در دو گروه از گروه‌هاي پيشنهاد شده به دليل همپوشاني كم خواهند شد و به اين ترتيب تعداد افراد مشمول يارانه نقدي بر اساس برآورد دولت 41 ميليون و 800 هزار نفر خواهد بود.
گزارش رسمي سازمان برنامه و بودجه مي‌افزايد: از 76 ميليون و 300 هزار نفر شهروند ايراني يارانه نقدي بگير، 34 ميليون و 500 هزار نفر بايد از فهرست فعلي يارانه بگيران حذف شوند چرا كه دولت در لايحه بودجه سال آينده 23 هزار ميليارد تومان براي پرداخت نقدي و غيرنقدي به خانوارها، 7 هزار ميليارد تومان براي كاهش فقر مطلق در خانوارهاي هدف، 3.7 هزار ميليارد تومان براي كاهش سهم هزينه‌هاي مستقيم سلامت و 3.3 هزار ميليون تومان براي يارانه نان و خريد تضميني گندم در نظر گرفته است.
برآورد كارشناسي دولت نشان مي‌دهد كه بين 600 تا 800 هزار نفر از كم‌درآمدها مشمول دريافت مابه‌التفاوت يارانه نقدي شوند به اين معنا كه ممكن است يارانه نقدي آنها افزايش يابد و اين افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي قرار خواهند گرفت. دولت پيشنهاد داده تا كودكان شيرخوار رها شده، انواع معلولان متقاضي كمك، كودكان كار و نظاير آنها هم در فهرست افرادي قرار بگيرند كه يارانه نقدي بيشتري دريافت كنند. دولت مي‌گويد با فرض تحت پوشش قرار گرفتن 700 هزار خانوار جديد و اين فرض كه درآمد آنها صفر باشد، ميزان پرداخت سالانه دولت به اين افراد بالغ بر 3000 ميليارد تومان خواهد بود. در پيشنهاد مطرح شده آمده است كه دولت از طريق نهادهاي حمايتي خانوارهاي تحت پوشش موجود و خانوارهايي كه جديد ثبت نام مي‌كنند را راستي‌آزمايي مي‌كند و بر اين اساس خانوارهايي كه شرايط لازم را نداشته باشند از فهرست يارانه نقدي بگيران حذف خواهند شد.
روز يكشنبه حسن روحاني رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس اعلام كرد كه يارانه به نيازمندان تعلق خواهد گرفت و نيازمنداني كه در طبقات نيازمند شناسايي شده از دولت قرار ندارند، با اعلام نيازمندي خود و تأييد دولت، مشمول يارانه خواهند شد. بر اين اساس دولت به جاي شناسايي پردرآمدها و حذف يارانه آنها به شناسايي نيازمندان پرداخته و كساني كه در دسته نيازمندان قرار ندارند را از شمول دريافت يارانه نقدي خارج خواهد كرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید