پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیاستمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی از اهداف بودجه ۱۴۰۰

استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی از اهداف بودجه ۱۴۰۰

ربیعی

سخنگوی دولت از تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در جلسات هیات دولت خبر داد و گفت: کاستن از بودجه جاری و هزینه‌های دولت و همچنین کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت از مهمترین اهداف و رویکردهای دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ است.

 به گزارش رتبه آنلاین، بازارسرمایه (سنا)، علی ربیعی امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به روند تنظیم لایحه بودجه ۹۹ کل کشور در جلسات صبح و عصر هیات دولت گفت: دولت نه تنها حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را در سال‌های اخیر نداشت، بلکه درآمد پیش بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت، با این وصف با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی خود طوری که حتی انتقال پول هم از محل صادرات غیرنفتی با مشکل روبرو می شد به نحوی بودجه ریزی شد تا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ ما دچار عدم تعادل نشدیم.

ربیعی استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روش های قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را از دیگر اهداف بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی در ادامه امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرح های توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه در جلسات هیات دولت اظهار کرد: از مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و دوم کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است که در بودجه دنبال شده است.

وی درون‌زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح تامین این مسکن ملی در قالب برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره‌وری را از اهداف و رویکردهای بودجه ۹۹ کل کشور عنوان کرد.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری عدالت منطقه‌ای، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توجه به محیط زیست و گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و توسعه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت مردم از دیگر اهداف بودجه ۹۹ کل کشور به شمار می‌روند.

تماس‌هایی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است

ربیعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، آیا نشانه‌ای از بازگشت شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های مهمی برای سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران خارجی از این ظرفیت غافل نخواهند بود.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی علاوه بر برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی داخلی، ‌ ظرفیت ۶۰۰ میلیونی بازار همسایگان را دارد و وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در کشور، ‌ این یک فرصت کم نظیر و حتی بی نظیردر دنیا و سرمایه گذاران است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دومین کشور در دنیا است که همسایگان بسیار زیادی دارد و از نیروی انسانی متخصص، منابع انرژی ارزان و مسیرهای ترددی ویژه برخوردار است که این موارد زمینه‌های جذابی است که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند نادیده بگیرند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود با شکستن تحریم‌های ظالمانه امکان حضور شرکت‌های خارجی در بازار بیش از ۶۰۰ میلیونی ما و همسایگان فراهم شود،   تصریح کرد: با شکست فشار حداکثری کشورهای خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و اخیرا نیز تماس‌هایی با از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است.

وی افزود: برخی از شرکت‌ها در شرایط فعلی بازگشایی دفاتر خود را دنبال می‌کنند؛ البته برخی دیگر از شرکت‌های خارجی پیش از این در ایران حضور داشتند و با وجود تحریم‌ها کاملا تعطیل نشدند که این سبب می شود امکان حضور و فعالیت آنها در شرایط فعلی بیشتر شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید