پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیآیا "ومعادن" عرضه‌اولیه‌ای دارد/ ۱۴۰۰، سال آغاز افتتاح طرح‌ها

آیا “ومعادن” عرضه‌اولیه‌ای دارد/ ۱۴۰۰، سال آغاز افتتاح طرح‌ها

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در حال حاضر این شرکت به غیر از افزایش سرمایه شرکت شهید قندی که در جریان بوده قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در زیرمجموعه‌های خود را ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، یونس الستی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص تولید کک و زغال سنگ اظهار کرد: در ۳ماهه نخست سال ۹۹، باتوجه به گسترش ویروس کرونا و کمبود شدید زغال‌سنگ داخلی موفق به تامین حدود ۳۰ هزار تن زغال سنگ و تولید ۲۰ هزار تن کک شده‌ایم.

وی درباره مشتریان شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: به دلیل عدم توازن تامین زغال‌سنگ خارجی فعلا مشتریان این شرکت از سایر فولادسازان کشور مانند فولادخراسان، چدن کویر خاوران، فولاد مبارکه، فروسیلس‌ها و… است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص بدهی‌های ارزی شرکت ادامه داد: بدهی‌های ارزی شرکت حدود ۴۲میلیون یورو بوده که بخش عمده آن از محل حساب ذخیره ارزی است.

الستی درباره تفاوت زغال خارجی و زغال داخلی بیان کرد: عمده‌ترین تفاوت زغال خارجی با زغال داخلی میزان گوگرد و خاکستر پایین‌تر و پلاستومتری مناسب بوده که موجب بالارفتن استحکام فیزیکی کک جهت استفاده در کوره بلند و حذف عنصر مزاحم گوگرد از محل نهایی است.

وی همچنین درباره ظرفیت تولید کک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید کک ۴۵۰هزار تن در سه فاز فعلی بوده که به حدود ۶۳۰هزار تن نیاز داریم؛ البته زیرساخت‌ها برای ۶۰۰هزار تن تولید فراهم شده اما؛ نیاز به ساخت دو کوره جدید دارای ۳۴سلول به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال را دارد. در این صورت حدود ۵۰ درصد از تناژ مصرفی به زغال سنگ وارداتی نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات درباره صادرات ادامه داد: امکان صادرات کک مناسب به چین، هند، روسیه، پاکستان و ترکیه وجود دارد.

الستی با اشاره به قیمت حمل خارجی و حمل داخلی بیان کرد: قیمت حمل خارجی، عوارض گمرکی، حمل داخلی و سایر هزینه‌های وارداتی که باتوجه به قیمت واردات زغال سنگ از چین و استرالیا حدود ۳۰ درصد الی ۵۰ درصد قیمت FOB زغال سنگ وارداتی است.

وی درخصوص عرضه اولیه شرکت جهان فولاد سیرجان افزود: تصمیم گیری در خصوص زمان عرضه اولیه شرکت جهان فولاد سیرجان بر عهده سهامداران و هیات مدیره آن شرکت بوده و هنوز زمان دقیقی برای آن تعیین نشده است. شرکت ملی مس و شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سهامداران اصلی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به طرح‌های توسعه شرکت آهن و فولاد ارفع گفت:

*طرح افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم از ۰/۸ به ۱.۲ میلیون تن با پیش بینی بهره برداری در بهمن ماه ۹۹.

*طرح افزایش ظرفیت واحد فولادسازی از ۰/۸ به یک میلیون تن با پیش بینی بهره برداری در بهمن ماه سال جاری.

*فاز ۳ کنسانتره گهرزمین با پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصد پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

*خط تولید ۵ میلیون تنی گندله سازی گهرزمین با ۹۷ درصد پیشرفت پیش بینی می‌شود در نیمه دوم ۹۹ به بهره برداری برسد.

الستی افزود: درخصوص عرضه اولیه سایر شرکت‌ها به جز جهان فولاد سیرجان تاکنون به طور دقیق و روشن تصمیم گیری نشده است.

وی درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت صبانور بیان کرد: طرح‌های توسعه‌ای صبانور عبارتند از گندله سازی شهرک با ظرفیت یک میلیون تن با ۷ درصد پیشرفت و زمان بهره برداری پایان سال ۱۴۰۰، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن با ۷ درصد پیشرفت و زمان بهره برداری پایان سال ۱۴۰۱ اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از طرح‌های توسعه شرکت فولاد خراسان خبرداد و گفت: احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن سنگان با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن که حدد ۲ سال دیگر به بهره برداری می‌رسد و تامین مالی آن از محل افزایش سرمایه در حال اجراست و این پروژه تامین کننده مواد اولیه گندله فولاد خراسان است.

الستی درخصوص شرکت صنعتی معدنی کانسرام و شرکت سیمان طبس بیان کرد: شرکت صنعتی معدنی کانسرام و شرکت سیمان طبس از زیرمجموعه‌های شرکت گروه سرمایه گذاری صنایع معادن فلات ایرانیان بوده که این هلدینگ‌ها تنها حدود ۷ درصد از فلات را دارا بوده و جزء شرکت‌های تابعه و وابسته نبوده و درحال حاضر متوقف هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات درباره افزایش سرمایه گفت: در حال حاضر این شرکت به غیر از افزایش سرمایه شرکت شهید قندی که در جریان بوده قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در زیرمجموعه‌های خود را ندارد.

وی درخصوص ظرفیت تولید شرکت فولاد سرمد ابرکوه در سال جاری ادامه داد: به نظر می‌رسد شرکت فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۳۹۹ به ظرفیت اسمی تولید برسد. کمبود شمش موردنیاز از شرکت‌های آهن و فولاد ارفع و معدنی و صنعتی چادرملو و سایر تامین کنندگان خریداری می‌شود و در حال حاضر این شرکت کمبود شمش ندارد.

الستی همچنین از ظرفیت اسمی فاز اول کک طبس نیز گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی فاز اول کک طبس ۱۵۰ هزار تن در سال بوده و به نظر می‌رسد در صورت رفع محدودیت‌های تامین زغالسنگ موردنیاز که البته درصدد تامین مواد اولیه از طریق معادن قابل واگذاری سازمان ایمیدرو هستیم و به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ به ظرفیت اسمی تولید برسد.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید